Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

Vikten av att äta smoothies av och med Kocken Kenneth Karlsson


Jag har arbetat som kock i hela mitt yrkesverksamma liv, efter 2 st trafik olyckor har jag tvingats till att söka nya vägar, idag är jag grundare av SAVE THE BALTIC och mitt miljöintresse har vaknat. Eftersom jordbruket idag har näringsfattiga åkrar som gör att vi människor och djur måste äta 60% mer av dess växter för att tillgodogöra oss det näringsbehov vi har. Att ta sig en näringsberikad dryck gör att vi kan styra det intag vi behöver.

Kocken

Kärleken till maten och våran hjärtan är mer sammanlänkat än vi tror.

 

Vi blir de vi äter!

Bon Apetit

Kocken2

Fibrer

Fibrer kallas de kolhydrater från växtriket som inte bryts ner vid matsmältningen, utan når tjocktarmen i stort sett opåverkade. Fibrer finns till exempel i grönsaker, frukt, rotfrukter, bönor och linser samt i bröd, flingor, gryn, pasta och ris av fullkorn. Kostfibrer, eller fibrer är viktiga för att tarmarna ska fungera normalt. För den som har problem med trög mage är det viktigt att äta mycket fibrer och att dricka tillräckligt med vatten.

Fiberrika livsmedel ger större mättnadskänsla än fiberfattiga livsmedel. Den större mättnadskänslan kan minska småätandet och göra det lättare att hålla vikten. Eftersom det ofta krävs att man tuggar fiberrika livsmedel lite mer ökar salivproduktionen, vilket också är bra för tänderna.

Fiberrik mat bidrar till att hålla blodfettnivåerna låga. Mat med mycket fibrer gör också att blodsockret stiger långsamt.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fibrer

Chiafrön är rika på protein, antioxidanter, omega-3, kostfibrer samt en mängd olika mineraler, vilket gör det till ett av de mest näringsrika livsmedel som finns. Omega-3-fettsyror är essentiella oljor som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

http://xn--chiafrn-f1a.com/bevisade-halsofordelar-med-chia/

Linfrö är rikt på fibrer och omega-3 fetter, men även B-vitamin och mineraler som järn, magnesium, zink, kalium, kalcium och fosfor.Hela linfrön passerar genom kroppen utan att för mycket vätecyanid bildas, därför är det ingen fara att äta en begränsad mängd hela frön.

kocken3

https://www.dh.se/livsmedelsverket-rader-at-linfron-pa-ratt-satt/

Blåbär är en bra källa till vitamin K. De innehåller även vitamin C, fiber, mangan och andra antioxidanter (särskilt antocyaniner) Blåbär är en bra källa till vitamin K. De innehåller även vitamin C, fiber, mangan och andra antioxidanter (särskilt antocyaniner) En studie från 2012 av 93.000 kvinnor fann att deltagare som åt tre eller fler portioner blåbär och jordgubbar i veckan hade en 32% lägre risk för hjärtinfarkt.

http://xn--blbr-noae.nu/halsoeffekter/

Broccoli ”Beneforté”: Lanserad hösten 2010. Innehåller upp till tre gånger mer av växtkemikalien glucoraphanin som har antioxidativ effekt och i labbförsök misstänks kunna motverka allergier, vissa cancersjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar. Framtagen genom korsbefruktning av vanlig broccoli (bilden) och en vilt växande urbroccoli insamlad på Sicilien 1995.

https://www.dh.se/broccoli-hyllas-av-diabetesforskare/

Citron ger dig mer än dagsbehovet av C-vitamin. Dessutom stärker den skelettet och höjer kroppens nivåer av bra kolesterol. Flavonoiderna i frukten förhindrar också tillväxten av cancerceller samt verkar antiinflammatoriskt.

https://kurera.se/10-anledningar-till-att-starta-dagen-med-citronvatten/

Nötter Kasta dig över de små bruna miraklen som är späckade med proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, och inte minst nyttiga fetter. En av nötternas stora nytta är ”hjärtmedicinen” genom att till exempel sänka innehållet av skadligt LDL-kolesterol i blodet.

http://iform.se/nyttig-mat/10-notter-som-utrattar-mirakel-for-din-halsa

Mango är en tropisk frukt som är mycket rik på antioxidanter. Denna frukt är en utmärkt källa av flavonoider som alfa-karoten, beta-karoten, beta-caryptoxanthin som har god antioxidant egendom, en god tillgång på vitamin A. Detta vitamin är mycket viktigt att upprätthålla god syn. Vitamin A krävs också för att upprätthålla friska slemhinnor och hud. Mango innehåller vitamin E. Detta vitamin hjälper till att reglera könshormoner och därmed säkerställa ett bättre sexliv. Mango innehåller glutaminsyra. Denna syra har visat sig förstärka minnet hos barn.

http://24monde.info/sv/article/23-fantastiska-frdelarna-med-mango-fr-hud-hr-och-hlsa

Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. Dessutom innehåller de en rad olika vitaminer och mineraler, som till exempel vitamin B6, mangan, vitamin C, kalium, magnesium, riboflavin, niacin, vitamin A och järn samt kostfibrer.

http://anja.elle.se/a-banana-a-day-keeps-the-doctor-away/

Avokado är en riktig superfrukt med mycket vitaminer, mineraler, nyttiga fettsyror och antioxidanter. Dom nyttiga fetterna består främst av enkelomättat fett som har förmåga att sänka den dåliga kolesterolhalten och höja den bättre. Omega 3 fettsyrorna bidrar till att förhindra rynkor, förbättra hjärnkapaciteten och lindra smärta som vid artrit. Avokado innehåller även oljesyra, en byggsten för omega 9, som är bra för huden och verkar antiinflammatoriskt. Avokado innehåller också mycket E-vitamin som hjälper till att bevara huden mjuk, smidig och frisk samtidigt som håret får extra glans. Kaliumhalten är också hög vilket hjälper till att reglera blodtrycket och är bra för musklerna. Det finns också gott om fibrer, folsyra och vitamin C, A och B samt magnesium.

https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-avokado/

Ingefära förhindrar och lindrar förkylning och innehåller massa antioxidanter. En annan bra sak med ingefäran är att den verkar anti-inflammatoriskt.

http://mittkok.expressen.se/artikel/ingefara-5-anledningar-att-ata-det-varje-dag/

Gurkmeja, eller rättare sagt kurkumin, som finns i gurkmeja, har visat sig vara bra vid ledbesvär och kan även motverka inflammation. Den fungerar dessutom som en kraftig antioxidant så den är bra för immunförsvaret också. Kurkumin är för övrigt själva pigmentet i gurkmejan, det som ger gurkmejan den gula fina färgen. Ledbesvär, artros, är en inflammatorisk sjukdom och därför kan alltså gurkmeja vara lindrande vid artros!

https://magkliniken.se/7-lakande-egenskaper-med-gurkmeja-och-kurkumin/

Havremjölk Havren är ofta svenskodlad och därför klimatsmart. Havre innehåller betaglukaner, en sorts fiber, som bland annat kan stabilisera blodsockret och sänka kolesterolvärdet. Detta finns även i havredrycken. Vill du ha ordentligt näringsrik dryck gäller fortfarande att välja de berikade varianterna.

kocken4

https://kurera.se/darfor-ska-du-ata-spirulina/

Spirulina ett av naturens mest näringsrika växter är algen. Den har ett högt innehåll av protein, nyttiga fetter och livsviktiga näringsämnen. Algernas speciella egenskaper har gjort att den blivit mycket tacksam och attraktiv som hälsokost. Maten vi äter idag innehåller inte lika mycket näring som den gjorde förr i tiden, som dessutom växer upp i näringsfattiga jordar. Vi skördar våra grönsaker innan de hunnit mogna och bilda alla nyttiga näringsämnen och dagens odlade fisk innehåller inte lika mycket nyttiga fettsyror som i vilt tillstånd. Vårt behov av näringstäta livsmedel är därför stort och intresset för algernas innehåll har ökat med åren. Alger som växer ute i haven har en tendens att dra till sig föroreningar, men de alger som används i livsmedel är odlade i bassänger under kontrollerade former. Om du nu kommit så långt i denna text så kan man sammanfatta hela texten till (vi blir de vi äter), viktiga sporer maskar svampar spårämnen och mineraler i våra åkrar är i princip helt utrotade. Detta sammanfattningsvis ger oss människor stora brister och sjukdoms bilder som vi kan undvika genom att lägga lite tid till omtanke för oss själva och våra kära och nära. Dessutom hamnar 60% av konstgödseln i våra grundvatten bäckar och åar, sedermera i Östersjön. Genom att tänka lokalt så agerar vi globalt och tid finns att ändra vårt leverne.

 

         

About HOLY WATER

Honesty and fairness in all instances! fishing is not a right just a duty to care. Imagine what Norrland could deliver! based on Mörrums salmon fishing versus 300 mil living river! this should logically be able to supply 5 billion in tax revenue from live river! Former chef and chef looking for new challenges in life! Do you have a dream job in your pocket, do not hesitate to contact me! Ärlighet och rättvisa på alla instanser! fisket är ingen rättighet bara en skyldighet att vårda. Tänk vad Norrland kunde leverera! räknat på Mörrums lax fiske kontra 300 mil levande älv! detta borde rent logiskt kunna leverera 5 miljarder kr i skatteintäkter från levande älv! Fd Köksmästare och Kock som söker nya utmaningar i livet! har du dröm jobbet i fickan tveka inte att kontakta mig! Är även en utvecklare av hållbart fiske genom min wobbler tillverkning, kika in på sidorna nedan. http://saittarovafishing.wordpress.com/ https://vobblerfabriken.wordpress.com/ https://www.facebook.com/kenneth.h.karlsson https://www.facebook.com/groups/vobblerfabriken/?fref=ts Ring gärna +46730425517 savethebaltic@gmail.com

Thank you for your comment! :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: