Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

När fisket sviker! När branschen kollapsar


I skrivandets stund känner jag ett visst vemod! En stunds eftertanke sveper likt en kall vind från Kebnekaise. Visdomen och kunskapen har landat i min kropp och jag kan inget annat än känna sorg! Som ett täcke bäddar den in mig i hemska tankar om varför vi inte ser och förstår vår samtid på ett nyanserat sätt.

Den dom som nyligt landat som en atombomb för näringsidkarna från fiskodlingsbranschen får en att förstå att det finns hopp där ute.

https://savethebaltic.wordpress.com/2017/03/15/the-swedish-supreme-environmental-court-has-decided-to-ban-and-stopp-fish-farming-in-cages-in-open-water/

Efter sportfiskemässan har man förstått att sportfisket underminerar sig själv genom att underminera våra fiskar till mindre värda varelser som man kan leka med, med vassa krokar! Det är fränt att vara COOL och tillhöra dom som är del av utvecklingen,  wannabes. Du får kalla dom vad du vill. Vi utvecklar allt bättre beten medel för att fånga fisk. Vi gör oss själva en björntjänst genom att tro att vi gör fisken gott då vi fått leka med den en stund, för att senare släppa den fri. Säg mig, är det inte bättre att inte fiska alls? Det är kanske inte lika coolt att ta ansvar. Ty utan fisk kommer sporten som sådan att försvinna och därmed mässor, turism anläggningar mm.

Jag känner vemod och sorg nu när jag insett vad tiaminbristen innebär, och den kunskap som finns där ute är närmast noll. Jag torkar tåren som rinner! Snart når vi en ny era där fiske är något vi bara kan se på museum, eller i filmens värld. Det blir sciencefictionfilmer där folk står vid våra vatten i stövlar och fångar fisk och på  allehanda sätt. Det handlar om en svunnen tid då, det fanns fisk i våra vatten som likt de skräckliknande dinosaurierna försvann från moder jord.

Jag skruvar på mig och funderar! Vad är det vi inte förstår? Vad är det vi inte vill ta till oss? Ser vi inte tecknen? ser vi inte den massdöd av fisk framför oss? Hur länge ska branschen låtsas som om allt vore som förr? Frågorna hopar sig och vemodet vrider om mitt hjärta. Tanken att våra barn ska gå på museum för att uppleva sportfiske i en framtid är inte längre ett hot. Den tiden är här…..Varför gör vi inget?

Min vädjan till er läsare, är att sluta förneka de faktum som nu råder där ute. Tiaminbristen sker på cellnivå och 21 av jordens ledande forskare har inte gått med en ”profetia”.  Den sker där ute nu.
Vill du veta mer bör du i princip läsa allt som jag hänvisar till här under. Jag sticker ut hakan och utmanar er till att våga stå upp för våra fiskar.

Kenneth Karlsson

https://savethebaltic.wordpress.com/category/lennart-balk/

ae7f51875545ad0a7af619750a28a499

About HOLY WATER

Honesty and fairness in all instances! fishing is not a right just a duty to care. Imagine what Norrland could deliver! based on Mörrums salmon fishing versus 300 mil living river! this should logically be able to supply 5 billion in tax revenue from live river! Former chef and chef looking for new challenges in life! Do you have a dream job in your pocket, do not hesitate to contact me! Ärlighet och rättvisa på alla instanser! fisket är ingen rättighet bara en skyldighet att vårda. Tänk vad Norrland kunde leverera! räknat på Mörrums lax fiske kontra 300 mil levande älv! detta borde rent logiskt kunna leverera 5 miljarder kr i skatteintäkter från levande älv! Fd Köksmästare och Kock som söker nya utmaningar i livet! har du dröm jobbet i fickan tveka inte att kontakta mig! Är även en utvecklare av hållbart fiske genom min wobbler tillverkning, kika in på sidorna nedan. http://saittarovafishing.wordpress.com/ https://vobblerfabriken.wordpress.com/ https://www.facebook.com/kenneth.h.karlsson https://www.facebook.com/groups/vobblerfabriken/?fref=ts Ring gärna +46730425517 savethebaltic@gmail.com

2 comments on “När fisket sviker! När branschen kollapsar

  1. emöke heim
    mars 26, 2017

    Så sorgligt det du skriver och det som jag har följt på alla områden i min karriär som lärare under decennier. Folk vill inte orkar inte ta till sig för en båten har gått på en isberg!
    Man skall in på livet på dem, med mycket konkreta saker enkla saker och aldrig ge dåligt samvete! Kanske finns hopp. Problemet att dagens generation förstår inte vad de kommer att sakna för än det är ett faktum!

    Liked by 1 person

  2. Berndt Forsberg
    mars 26, 2017

    Mycket tänkvärt det du skriver, har själv upplevt hur västerhavet utarmats på dom sista 50 åren. Ingen tog notis när varningarna kom i början på 70-80 talet . Alla upplevde väl havet som outtömligt vilket var helt fel.Kan bara hålla med dig framtiden ser dyster ut. Själv har jag fiskat med spö i snart 60 år och följt nedgången av fisket under under denna tid.

    Liked by 1 person

Thank you for your comment! :-)

Information

This entry was posted on mars 26, 2017 by in Tiaminbrist, Uncategorized.
