SAVE THE BALTIC WATER FOR LIFE

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

I spåren av Börje Salming


I spåren av (Idolen Ikonen Förebilden) Börje Salming kan jag inte låta bli att skriva några rader till efter världen. Kring slutet av 70 Talet spelade jag själv Ishockey och hade Börje S, Pekka L, Göte W, Micke A, Lasse K, Rolf Ä med flera som förebilder, listan kan göras hur lång som helst.http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6579464

15319091_1318876831497210_8345583887898676788_n

Varför skriver jag om berört ämne? jo under slutet av just 70 talet skulle jag fylla 12 år och jag spela Ishockey dygnet runt, var man inte på träning så spela man på isen på Lombia eller landhockey som var enormt stort i Kiruna under min ungdom. Spåren efter dom stora satte sin prägel på ens drömmar och fantasier, minns ett tag då Stenmark var stor. Vi byggde pister med händer och spadar för att kunna efterlikna idolen Stenmark dock hade vi miniskidor som då var billiga, Ishockeyn var det likadant med. Om man inte sov var i skolan så träna man, minns att det var en enorm landhockey serie där tom lag från Toullavara var med. Busschauffören tyckte om grabbarna i team Toullavara och dom fick åka gratis på deras borta matcher. Alla matcher spelades på Lombia där det fanns gott om ungdomar som drömde samma drömmar.

Klicka på mig:http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/204014

Utrustningen var enkel, ett par korta benskydd (Mini Mini) på målvakten som hade en baseboll handske som plock, hjälm med galler, vi spela med en gummiboll som gled lätt på snön. Då det oftast var extremt kallt på vintern  då bollen vart stenhård,  då det var över minus 15 grader ute. Minner mig tillbaka i tiden då jag fick beskedet att jag ej kunde fortsätta med ishockeyn Pga ekonomin för min ensamstående mor inte fanns. Detta gjorde att jag förlorade en stor dröm under min uppväxt i Kiruna, även en hel del problem uppstod då jag gjorde en hel del dumma saker som jag annars aldrig gjort. Tänker inte gå in på detalj i sakfrågan , mer än att detta kunde slutat på ett helt annat sätt om möjligheten för oss fattiga barn funnits där. Precis som Börje fick jag växa upp utan far! min hade dock ej dött men lämnat mig till mor, han var mer död än levande. Det är lätt att känna bitterheten och avundsjuka under uppväxten, en bitterhet som syntes både i skola och fritid.

maxresdefault

Som tur fick jag nya intressen som lyfte mig från det dåliga och det var sportfisket, jag hade nu hunnit bli 13 år och livet återvände i nya drömmar om att bli världens bästa sportfiskare, hur nu man kan bli det. Börje har följt mig i drömmens land i flera avseenden, dock dök en ny möjlighet då jag träffa en person som visade sig vara en mycket god vän åt Pappa Erling Salming, en man som kallades för ”furan”, pga sin atletiska kropp och styrka som sällan skådats i samtiden.  Per Alrik Emmoth Sörmjöle den historien finns i vårt arkiv:https://savethebaltic.wordpress.com/category/borje-salming/

Börje lovade oss på savethebaltic att vi kunde använda hans namn  i vår strävan att rädda våra vatten, jag vill tacka Börje S med flera då man var ung behövde man förebilder att se upp till. Idrotten i Kiruna är och var unik. Hoppas att fler som hamnar utanför idrotten kan ges möjlighet att få spela trots trasig ekonomi, Kiruna AIF borde se detta som en ynnest att just rädda ungdomar från dåligheter, givetvis Kommunen borde se detta som en ren besparing. Idrott,  fiske är signifikativt med killar i Kiruna och är viktiga element att bevara, jag vet att Börje brinner för naturen och fisket lika mycket som jag. Ett litet men viktigt tillägg i inlägget är att jag på intet sätt missgynnar framgång och personlig utv! tvärtom vill jag att fler ska få chansen att nå sina drömmar.

En del av ”bäst i fiske” har ”jag” vi i alla fall fått vara med om att skapa, trots att man ej kan tävla i fiske relaterade frågor om man är grundare av den blogg ni läser, Vi vann i alla fall Sveriges bästa sportfiske blogg 2012. http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=3576

Förlorat Ishockey Hjärta Kenneth Karlsson

About HOLY WATER

Honesty and fairness in all instances! fishing is not a right just a duty to care. Imagine what Norrland could deliver! based on Mörrums salmon fishing versus 300 mil living river! this should logically be able to supply 5 billion in tax revenue from live river! Former chef and chef looking for new challenges in life! Do you have a dream job in your pocket, do not hesitate to contact me! Ärlighet och rättvisa på alla instanser! fisket är ingen rättighet bara en skyldighet att vårda. Tänk vad Norrland kunde leverera! räknat på Mörrums lax fiske kontra 300 mil levande älv! detta borde rent logiskt kunna leverera 5 miljarder kr i skatteintäkter från levande älv! Fd Köksmästare och Kock som söker nya utmaningar i livet! har du dröm jobbet i fickan tveka inte att kontakta mig! Är även en utvecklare av hållbart fiske genom min wobbler tillverkning, kika in på sidorna nedan. http://saittarovafishing.wordpress.com/ https://vobblerfabriken.wordpress.com/ https://www.facebook.com/kenneth.h.karlsson https://www.facebook.com/groups/vobblerfabriken/?fref=ts Ring gärna +46730425517 savethebaltic@gmail.com

Thank you for your comment! :-)

Information

This entry was posted on december 4, 2016 by in Börje Salming, Uncategorized and tagged , .
