SAVE THE BALTIC

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

Soja och astraxantin* gör laxen fet, falsk och fin!


 

salmon

Jag är fiskare och oftast lyckats fånga det mesta av vad jag äter själv. Ibland har jag köpt några fiskar i mataffären eller hos fiskhandlaren för att komplettera, särskilt under perioder när det varit lite fiske. Även om jag har möjlighet har jag aldrig fyllt frysen med egenfångad fisk. Jag är den typ som ser på fisk mestadels som en fritidsaktivitet med glädje, spänning och utmaningar, men företrädesvis som en förevändning för att få ut i naturen.

Jag äter fisk, alltifrån sashimi till fiskbullar, men vissa produkter har jag faktiskt varit tvungen att avstå från att äta på sistone. Det är odlad atlantlax. Det är i sig ett problem, eftersom det i dagens samhälle är nästan omöjligt att undvika att få  den fisken i allt från fisksoppor till middagar i alla möjliga sammanhang. Det är kanske inte så konstigt när marknaden är översvämmad med fisk som fötts upp i de norska fjordarna. Den är prisvärd, tillgänglig och lätt att tillaga. Mitt problem har varit att jag inte tycker att odlad fisk smakar fisk längre. Den smakar nästan bara fett. Oavsett om jag grillar, steker,  röker eller bakar denna fisk får jag nästan bara en massa sladdrig gelé. Odlad fisk har blivit fet som smör, och det är inte vad jag vill ha till middag. Jag vill servera barn och resten av familjen fisk med verklig smak av havet.

Översatt från Asgeirs Blogg/Pure Fishing

*https://sv.wikipedia.org/wiki/Astaxantin

Läs resten av bloggen på norska HÄR:

 

About tipota15

Jag heter Lena Hjärpne, född och uppvuxen i Stockholm. Är gift och har vuxna barn. Vi har sommarhus vid Höga Kusten där vi bor stor del av sommaren. Jag är engagerad i föreningen Rädda Höga Kusten som arbetar för att fiskodlingar i öppna kassar, med den miljöförstöring det innebär, ska upphöra och att modernare teknik, slutna system på land, ska användas.

Thank you for your comment! :-)

Information

This entry was posted on juni 10, 2016 by in Fiskodling, Lena Hjärpne, Norge, Uncategorized.
