SAVE THE BALTIC

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

LAXEN VÅR FRISKASTE BOSKAP?


sjuk lax

Artikel i Fiskeribladet Fiskaren Skrivet av Jahn Helle
26. April 2016

”Offisielle fiske- skrøner. Når Fiskeridepartementet nyttar tvilsame slagord for å forsvare oppdrettslaksen, svekkjar det tilliten til både departementet og oppdrettsnæringa”,  (Officiella fiskeskrönor. När Fiskeridepartementet använder tvivelaktiga slagord för att försvara den odlade laxen, skadar det tilliten till både departementet och odlingsnäringen) var rubriken på en artikel i Dag og Tid i februari 2016.

Fiskeridepartementet, forsknings-, bioteknikrådet och IMR (Havsforskningsinstitutet) nämner laxen: ”Vår friskaste boskap” framgick det i Dag och Tid.

Ingen i Fiskeridepartementet eller hos forskningsinstitutionerna kunde dokumentera sanningshalten i påståendena eller uppge källa. Jag kanske har källan till ”den officiella fiskeskrönan”?

”Lax världens friskaste boskap” (Hans Inge Algerøy, regionchef FHL, arbetsgivarorganisation för fiskodlare, i tidningen BT, 2005).

Ett citat: ”När folk utan kunskap om vattenbruk får vältra sig fritt i BT:s spalter och upprepa de negativa myterna om branschen blir intrycket, att fiskodlare medvetet vill skada landets natur och befolkning genom utbredd användning av antibiotika.”

Den som påstods vara utan kunskap var undertecknad, som på 90-talet hade kontrollerat de flesta laxodlingar i Hordalands län på uppdrag av landshövding i Hordaland.  Algerøy / FHL kände inte till mig och min bakgrund! Var han synsk?  Han ringde mig efter inlägget. Fick ”vetskap” om mina kontroller.

Hur som helst, efter mitt 5:e inlägg i BT skrev Algerøy och en annan representant för FHL.
Detta ”på uppdrag av hela vattenbruksnäringen”. Där blev jag och en tidigare laxodlare, som stöttade mig i debatten förlöjligade.

Laxodlaren och jag blev inbjudna till att TITTA på en odling! Inlägget tycktes mig som ett öppet försök att stoppa mig och BT i yttrandefriheten! Lovvärt lät BT mig fortsätta skriva. Efter 17 inlägg lyckas FHL och dess medarbetare stoppa mig i debatten. Detta genom ogrundade påståenden om mig som person: ”skall jag begränsa mig till några av Helles osanningar.”

Efter min debatt fick jag veta att den totala vattenbruksnäringen bestod också av aktiva politiker. Jag hade en föraning om detta, när en politiker var den första som svarade mig i debatten. Jag ville medvetet inte avslöja min bakgrund när jag startade debatten. Jag ville få dokumenterat det skamliga sätt jag sedan länge sett, som FHL hade bemött sina kritiker på.

Den viktigaste poängen i min diskussion var att det var obegripligt att vattenbruket/ laxindustrin, förutom cancerogena miljögifterna som finns där .., föroreningar, som FSA (Mattillsynet, norska Livsmedelsverket) varnade/varnar för, fick släppa ut allt sitt ”giftiga avfall”!

Jag såg när det hände, i både laxindustrin och för vild lax och havsöring i Hordalands län i början av 90-talet, att öppna system kan leda till en ekologisk kollaps. Hälsoproblem för människor som ”giftutsläppen” från de öppna anläggningarna kan skapa, blev därmed tydligare för mig. Jag debatterar alltid för sluten teknologi!

Att utsläppen från de öppna anläggningarna inte kunde fortsätta, såg även myndigheten då. Uppsamlingskassar, påsar för utsläpp, skulle användas. Påsarna konstruerades, redo för leverans
(enligt BT). Så blev allt tyst. Idag kunde vi haft en miljövänlig laxindustri! Vem stoppade miljösatsningen?

Det som blev avgörande för att jag skrev mitt första inlägg i BT, var att en forskare hade skrivit en artikel i BT om att odlad lax var ”livets lycka”, och om ”blodtörstiga och hycklande sportfiskare”. Jag kunde inte längre sitta tyst och stillatigande se på den desinformation som pågick. Jag konfronterade forskaren i BT med hans egen forskning, som dokumenterade många brister.

”Lax vår friska boskap”, skrev FHL i en tidning som publiceras till Bergens matfestivalen 2010. ”Lax världens friskaste boskap” (FHL 2005 BT)

Från ”världsmästare till norgemästare.” Något av ett ”nedköp”, om du frågar mig. Är katt, hund och får sjukare? FHL berättade också i tidningen: ”Genom att äta en måltid med lax får du god hälsa och klar hjärna”!

2009 fick Norge en laxuppfödare från AP (Arbeiderpartiet) som fiskeriminister. Hon hade tidigare varit ordförande i FHL och suttit i styrelsen för IMR. Var det då laxen blev, ”vår friskaste boskap” i fiskeriministeriet, IMR etc.? (2010 i Bergen matfestivalen).

18 miljoner lax ”försvann” i den årliga produktionen i en orgie av löss/giftiga utsläpp, sjukdomar, deformerade fiskar, lidande, död och ”rymningar” av nedlusad lax, när laxen var ”världens friskaste boskap” 2005 . 50 miljoner lax ”försvann” när laxen var ”vår friskaste boskap.” Man kan väl säga att från världsmästare till norgemästare, var något för sig!

Är ”Lax vår friskaste boskap” fortfarande en ”sanning” hos Fiskeridepartementet? Detta med en fiskeriminister som har uttalat att bara de inom laxindustrin har kunskap, och som andra bör lära sig av! ”Mörka motkrafter” till fiskeindustrin, har han också berättat om. Vilka nu de är?

Du är inte ensam om och efterlysa kunskap hos kritikerna herr Fiskeriminister. Känd kunskap för mig, var att FHL 2005 uppgav att jag inte hade kunskap så att säga. Kanske ”de flesta” skulle tycka om att få lyssna till annan ”kunskap” än från dem som tjänar pengar på laxfisket, Fiskeriminister?

Lax /skaldjurssektorns organisationer har aldrig stått högt i kurs i Norge, men man verkar ha mer makt i fiskeriministeriet än i den politiska ledningen. Så har det varit i årtionden.

”Lax vår friskaste boskap”, verkar vara skriven i ”ett mörkt styrelserum hos FHL”?.,  Den har väl i sådana fall inget att göra i fiskeriministeriet som norsk officiell politik? Särskilt när ”Lax vår friskaste boskap” kan karakteriseras som en ”officiell fiske-skröna”!

Först efter min debatt i BT insåg jag, att när jag hade diskuterat fakta om förfallet som inträffade i fjordar och laxvattendrag efter laxindustrins härjningar, hade FHL debatterat fiskodlingspolitik som uppenbarligen var något helt annat. En rätt att förorena. Så jag blev inte mött i debatten om vad jag skrev och dokumenterade, utan snarare med ”rent” personangrepp. Denna typ av debatt har fortsatt fram till idag.

”Fronterna har blivit allt skapare” eftersom fler och fler människor inser det ökande förfallet. Nu har laxindustrin och dess politiker gjort uttalanden som ”odlingsmotståndare,” odlingshatare ”och
”mörka motkrafter ”mot oss som är för sluten teknik. Jag /vi är FÖR, inte mot! Det är ni som missbrukar dessa ord!

En begäran:
Politiker: Berätta för människor sanningen om en pågående ekologisk kollaps, och att ni kommer att göra något åt det. Miljövänlig, hållbar och grön industri/tillväxt har sedan länge passerat sista datum. Det är ni politiker som styr Norge, inte laxindustrin och dess organisationer!
Översättning: Lena Hjärpne

About tipota15

Jag heter Lena Hjärpne, född och uppvuxen i Stockholm. Är gift och har vuxna barn. Vi har sommarhus vid Höga Kusten där vi bor stor del av sommaren. Jag är engagerad i föreningen Rädda Höga Kusten som arbetar för att fiskodlingar i öppna kassar, med den miljöförstöring det innebär, ska upphöra och att modernare teknik, slutna system på land, ska användas.

Thank you for your comment! :-)

