SAVE THE BALTIC

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

Från oljearbetare – till fiskare


fiskebåt2
Då Ørjan miste oljejobbet, köpte han sig en fiskebåt.
– Detta har jag aldrig sysslat med tidigare, så jag kommer säkert att få till det, säger den optimistiske ”måsungen”.

Jag ska inte uppfinna hjulet igen. Människor har dragit upp fisk i hela sitt liv, hur svårt kan det vara, säger Ørjan Johansson (38) med ett litet skratt på telefon från Kristiansund.

Efter 13 år i oljeindustrin blev det ett plötsligt slut i november förra åren. Nedgången i oljepriserna hade nått entreprenören Subsea 7, och Johansen accepterade ett avgångsvederlag. Jobbet hade varit helt super, säger han, med två veckor på jobb och fyra veckors ledighet, bra lön och intressanta arbetsuppgifter. Johansson har inte någon anledning att hänga med huvudet.

– Jag kom på att jag aldrig provat på fiske född, så det måste jag ju pröva. Jag säger som Pippi sa: Det här klarar jag av!

Bara kasta loss!
Sagt och gjort. Efter jul han köpte en 35 fots aluminium fiskebåt och döpte den ”Sofie Mari” efter mellannamnen på sina två döttrar. För några veckor sedan körde han den från Mo i Rana till Tromsö, sin hemort. Där är den nu riggad för pimpelfiske och garn, med nyreparerat roder och full tank.

– Det är bara att kasta loss, säger Johansson som bare väntar på att nödvändiga papper ska komma från Fiskeridirektoratet.

”Sofi Marí” ligger förtöjt vid kaj i väntan på att alla papper blir klara. Båtens gamla registreringsnummer finns ännu kvar.

På frågan om vilken erfarenhet han har som fiskare, ler han igen och säger att han har jobbat med service på motorer på fiskebåtar. Han fortsätter:

– Min farfar var på Ishavet och min far har varit på räktrålare. Det ligger i blodet att vara sjöman. Så detta är nog vad jag kommit fram till.

–  Men hur ska du lära dig yrke?
–  Jag ska ha med mig en kompis som har fiskat förut. Även om jag är ägare, skeppare och ägare, är det jag som är novisen. Han blir med på första turen, och sedan får vi se, vilka som får vara med.

En spark i baken
De sista sex åren har Johansson jobbat med ROV-er (mini u-båtar) i Nordsjön. Redan i gymnasiet, där han blev certifierad som bilmekaniker, vad det ROV som var målet.

– Det var spännande. Små mini ubåtar flyger runt längs havsbotten. Det tilltalade mig. Och så var det ryktet att vi har haft alltför bra betalt. Och mycket fritid, tillägger Johansson.

Han har många duktiga kollegor som också har varit tvungna att hitta andra saker att göra, men så vitt han vet, har ingen av dem investerat i fisket.

– Jag är så ung att möjligheterna är goda att hitta ett nytt jobb. Jag tog det som en spark i baken för att hitta på något nytt. Men jag vet att många har haft det mycket tungt.

Redo för Finnmark
700.000 kronor har 38-åringen investerat hittills och har fortfarande har lite extra kvar på bankboken. När allt är klart, åker han till Tromsö, där båten är vänd med fören mot Finnmark

– Nu går jag och samlar damm och är som en hopklämd fjäder redo att dras ut.

Initialt är han fokuserad på att fiska torsk, kolja och sej och kanske krabba under hösten. Om det är lönsamt, kommer han att överväga att uppgradera min kvot.

– Jag måste ta en sak i taget. Vägen blir till medan jag går…..

(Publicerat 16 april 2016 i FiskeribladetFiskaren, Norge. Artikeln finns bara kvar för prenumeranter f o m idag 17 april)
Översatt av: Lena Hjärpne

About tipota15

Jag heter Lena Hjärpne, född och uppvuxen i Stockholm. Är gift och har vuxna barn. Vi har sommarhus vid Höga Kusten där vi bor stor del av sommaren. Jag är engagerad i föreningen Rädda Höga Kusten som arbetar för att fiskodlingar i öppna kassar, med den miljöförstöring det innebär, ska upphöra och att modernare teknik, slutna system på land, ska användas.

Thank you for your comment! :-)

Information

This entry was posted on april 17, 2016 by in Lena Hjärpne, Norge, Uncategorized.
