SAVE THE BALTIC

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

Roger Johansson Knivsta räddar våra vatten


Hej Kenneth,

Här kommer en lite presentation av mig Roger Johansson.

GetAttachmentMitt största fritidsintresse är sportfiske och har så vari sedan barnsben. Uppvuxen i Norrtälje med gäddfiske, bor sedan 35 år i Knivsta, tidigare i Vattholma/Uppsala. Gick ut 4-årigt gymnasium Kemi på Frisskolan. Efter det har det varit Medical Device och Diagostics i 40 år, började på Phamacia och har sedan dess vandrat genom företag i Uppsala, Stockholm, Bromma, Solna, Täby och Lund. Nu har jag pensionerat mig sedan 2014-01-01 (63 år och 2 månader).

Jag har gjort många fiskeresor i Sverige som ung men vart besviken så jag började fisk i Norge där framförallt Laxfiske i Stordalselva vart en återkommande fisketur varje år i 17 år. Nu har jag sedan 10 år en stuga vid Storsjön, Trönödal, Söderhamn där jag ägnar mig åt Öringfiske. Hitintills inplanterad öring men de håller på med att odla upp den lokala öringstammen för utsättning i hopp om förökning. Trönöån är sedan 10 år öppen för vandring från Östersjön, men dock lite vatten på somrarna.

Jag har alltid tyckt att det har varit för lite fokus på Östersjön och våra älvar. Östersjön lider ju av gifter, överfiskning, tilltäppta lekplatser (Vattenkraft), övergödning m.m. samt att det finns tickande bomber med Arsenik i Skellefteå och Senapsgas norr om Polen. Så min åsikt är att de största miljöbovarna i Sverige är: Vattenkraften, försurningen, förgiftningen av vattendrag. Ändå så ska vi ge pengar för att plantera träd någonstans på jorden. Arla, IKEA m.fl. som gör reklam för att ge en slant till plantering av träd borde skänka en slant till att rädda Östersjön. De påverkar säkert Östersjön genom sina företag.

Jag har själv inte gjort mycket då jobbet tagit för mycket tid, men jag har predikat min åsikt så alla mina bekanta, barn (3 st.) och fru är väl införstådd vad jag tycker. Har också föreslagit till ägaren av Växbokvarn att han borde göra vandringsväg för fisken. Det är en sådan typiskt anläggning som inte används men är ett vandringshinder.

Jag skänkte 700 kr till Sportfiskarna för rivning av dammar, 3000 kr till Älvräddarna samt 3000 kr till Save The Baltic Salmon. Kanske är det en rektion på att jag inte bidragit något under alla år som jag tyckt att Östersjön med våra älvar är det käraste jag har.

Nu har jag tid och kanske kan hjälpa till med något så det är bara att höra av dig. Jag måste dock återhämta mig några månader till efter min behandling av lungcancer. Har fått 11 ggr cellgift och 34 ggr strålning samt en strålningsomgång för hjärnan. Allt ser bra ut nu men skall göra en FDG-PET undersökning nästa vecka, om den också ser bra ut så kan jag betrakta mig som botad, men behöver återhämta mig.

Min Slogan: Alla älvar borde ha minst en lekplats kvar för havsvandrande fisk.

Mvh, Roger Johansson

Valloxvägen 14

741 42 Knivsta

About HOLY WATER

Honesty and fairness in all instances! fishing is not a right just a duty to care. Imagine what Norrland could deliver! based on Mörrums salmon fishing versus 300 mil living river! this should logically be able to supply 5 billion in tax revenue from live river! Former chef and chef looking for new challenges in life! Do you have a dream job in your pocket, do not hesitate to contact me! Ärlighet och rättvisa på alla instanser! fisket är ingen rättighet bara en skyldighet att vårda. Tänk vad Norrland kunde leverera! räknat på Mörrums lax fiske kontra 300 mil levande älv! detta borde rent logiskt kunna leverera 5 miljarder kr i skatteintäkter från levande älv! Fd Köksmästare och Kock som söker nya utmaningar i livet! har du dröm jobbet i fickan tveka inte att kontakta mig! Är även en utvecklare av hållbart fiske genom min wobbler tillverkning, kika in på sidorna nedan. http://saittarovafishing.wordpress.com/ https://vobblerfabriken.wordpress.com/ https://www.facebook.com/kenneth.h.karlsson https://www.facebook.com/groups/vobblerfabriken/?fref=ts Ring gärna +46730425517 savethebaltic@gmail.com

Thank you for your comment! :-)

Information

This entry was posted on januari 23, 2015 by in Sponsorer.
