SAVE THE BALTIC

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

Byske 2014 Vilken resa!!!!


Här finns resurser som är helt outnyttjade och kan ge varaktiga jobb inom turismen, sportfisket är beroende av bra bestånd i våra sista levande älvar. Årets uppgång påminner om krigsåren då lax var del av lönen för mödan, att den är giftig stör inte sportfiskare nämnvärt, eftersom värdet är nästan det samma på fångsten och upplevelsen. Många sportfiskare nyttjar catch and relese vilket gör att kommunerna med laxälvarna får in faktiska skattekroner från fiskecamper och fiskekort.

Men visst skulle det vara bättre med en giftfri lax i Östersjön, men glädjen tar överhanden och inbringar betydligt mer till stats kassan på en riktad sattsning,  än att den skall saluföras för ynka 80-100 kr kg, nä fram med mer satsning på rejäla åtgärder i våra lekområden och stickflöden för ett bra framtida fiske. Drömmen finns där om en giftfri lax, men folket från hela Europa samlas nu kring dom Norrländska älvarna, detta är en underskattad industri som renderar mångt mycket mer än ett fritids och yrkesfiske på denna lax som i bästa fall kan vara värd 1000 kr kg i stället för ynka 80-100 kr.

Byske 2014 Vilken resa!!!!

 

Åhhh!!! Herregud hur ska man kunna förklara en sådan resa vi gjort med text och bilder, känner mig rädd för att skriva detta blogginlägg.
Jag skulle verkligen vilja ha den magiska ”skribent känslan” att kunna förmedla det underbara känslospektrum som man får uppleva när man med fluga i älv ska jaga det underbara silvret (lax).
Att kunna förmedla detta till personer som kanske inte fiskar så mycket eller inte alls, att ni ska få känna på denna underbara känsla!!!!
Jag har försökt förklara för min chef på jobbet hur det känns att fånga en 10 plus gädda eller en dröm lax.
Men har aldrig riktigt kommit på vad jag ska säga, men när jag sa att man kan jämföra det med längtan efter barn barn eller t.om få ett, då såg man lyckan i hennes ögon, hon sken upp som solen, äntligen förstod hon, så numera pratar vi väldigt mycket om barn barn (=….Nog med drabbel nu är det dags!!

Dagen innan midsommar åt jag en fantastisk middag med min underbara sambo , och vi tog farväl inför en veckas Laxfiske i den svenska älven Byske.
Med mig skulle jag ha Nicklas Johage som även går under namnet ”sarvfot” ( en snabb förklaring av namnet är att hans fötter inte riktigt gillar att vara i vadarbyxor i dagar i streck, att se dom fötterna var natt i tältet, har för mig blivit en vana men för andra kanske det obehagligaste dom upplevt, och dofterna är så långt från blomsteräng man kan komma) hehe.

Jag kom till Nicklas midsommaraftons förmiddag där han med familj hade gjort en underbar midsommar lunch.

Med grod dans och underhållning på hög nivå var det äntligen dags att sätta sig i bilen och klämma 85 mil upp till Byske, så klockan 22.30 vart avresetiden på midsommarafton.

En krävande färd då man lidit av laxfrossa och knappt sovit något på dom närmaste tre dagarna.
Men upp skulle vi, men efter ca 65 mil började det gå riktigt segt, vi byte förare var 10 minut och tillslut insåg vi bara att det bara var idiotiskt att fortsätta köra, när väl Nicklas hittat den perfekt lilla sov parkeringen på E:4an, slog vi oss båda till ro och slumrade in, men något var fel bilen RULLLLLADE mot ett ganska stort dike, Snabbt som blixten han Nicklas dra åt handbromsen, puuhh.. Vilket kaos det kunde ha blivit…..

När vi väl var framme hade vi planerat att bo första natten på ”Gästis” ett litet vandrar hem 100 m från älven.
Sedan dom resterande dagarna i tält på en camping.

Vi kom fram ca 10 tiden på morgonen, så hela den dagen gick åt att planera och reka ställen vi skulle fiska under veckan.
Är lite rörigt att hitta fiskepoolerna i Byske då det inte riktigt finns någon klockren kartor eller skyltar.
Väg beskrivningar från lokala kunde låta lite så här.
JOO, kör norra vägen om älven tills det kommer ett litet rött hus med  en grön sopptunna till vänster om stenen..där tar ni vänster, sedan kommer ni till ett litet träd där ni hoppar ur bilen och följer den högra stigen till älven!!

Jag kan säga att man borde ha en vecka att lägga först i Byske och reka ställena (=.

Kvällen kom och vi insomnade som klubbade sälar.

Men vi vaknade tidigt på morgonen och var riktigt sugna på att få upp tältet och framför allt få börja fiska..

Vindskyddet vid våran camping.

fantastisk känsla att titta på vindskyddet och inse att där kommer jag spendera mycket tid..

Det svåraste med Laxfisket är att hålla koll på alla dagar då man fiskar nätter och sover lite nu och då.
Redan på tisdagen hade jag och Nicklas ingen aning om vilken dag det var, så därför beskriver jag bara höjdpunkterna under veckan.
vart ju en och annan öl och något ”stifft” så det kan ju ha hjälpt till att tappa bort dagarna heheh.

Men efter några dagars fiske så hade vare sig jag eller Nicklas känt något, Men endå var det fullt med lax i älven och det bokstavligen sprutade upp lax i laxräknaren.

Flugor man inte kan vara utan i byske är ”den vanliga” och ”banan flugan” och varianter på dessa, här flugor bundna av En nyvunnen vän till Nicklas.

grymt fina flugor av Olle.

Men så en morgon efter en fantastisk frukost i vindskulet kändes det så rätt, så jag gick ner till älven och gjorde fem kast, och där var den första laxhugget för året.
Jag blev i extas!!! Det är en så magisk känsla att få dom på en fluga på 4cm, jag skrek som en skollad gris efter Nicklas, FISK FISK FISK, men inget svar, plötsligt ser jag någon komma i kalsonger och träskor springandes efter älven (= haha var nästan mer underhållande än själva fighten..
Men efter ca 10 min fight fick Nicklas ett stadigt grepp om stjärtspolen. Lyckan var fulländad vi hade fått lax på land.. en 79 cm ny stigen hona.
Dess värre hade ingen av oss någon kamera med oss, och eftersom fisken skulle återutsättas så memorerade vi den i minnet och lätt den simma tillbaka…
Underbart !!!

Nicklas och jag gick sedan och hämtade kameran och tog bilder där jag visade längden på fisken på spöt.
Bara vi kan klippa in fisken i bilden med minnet hahahaha ( vilken dåre man är, men alla minnen ska förevigas så gott det går.)

Efter detta vart det två dagars hardcore fiske men utan resultat för våran del.
Men en underbar del av detta fisket är också att träffa människor, vi träffade otroligt mycket folk allt från lokala byske bor till polacker…
Och att sitta och ljuga vid älven och berätta om allt från fruar till påskgodis är helt magiskt.

 Koka kokkaffe vid älven är en viktig del…..
otroligt bra ide med en tvättmaskins trumma som eldstad med ett galler över.. på denna lagades dom flesta middagarna

Det ”magiska” är att när man pratar med folk som delar detta intresse, så börjar oftast diskussionerna i flugval och linor, långa historier om fiske erfarenheter man gjort under sin livstid, man diskuterar även jobbiga händelser i livet, som jobb, förluster av nära och kära,nyfunnen lycka, ja man öppnar sig så lätt till lika sinnade.

Folk lyssnar och är pedagogiska, DETTA borde klassas som psykiatri på absolut högsta nivå.
Här kommer jag till det problemet att jag kan inte beskriva denna känsla med ord, Laxfiske är så mycket mer och ger så mycket mer än att bara komma hem och lägga en fisk i frysen.
Därför är det inte viktigt att få fisk, få den största, ha mest pet på flugan.
Åker man med likasinnade människor är detta en fantastisk ge och ta upplevelse och där laxen bara blir en bonus på en underbar upplevelse.
Naturen och dom flesta människorna är FANTASTISKA!!!!
T.ex bodde det två polacker vid våran camping, och direkt när man såg deras registrerings skylt på bilen började man skaka…. Men ack så fel vi hade…
Lennart och hans kollega som han sa, vart underbara vänner vid älven, och vi avnjöt mycket tid tillsammans!!
Inte bara med vodka flaskan som på bilden hehehe.
Vi träffade även tillsyns män efter älven som tog emot oss mer varma hjärtan och hjälpte oss förvirrade stockholmare i storskogen.. NI gör ett grymt bra jobb, vilket fantastiskt engagemang allt för att det ska vara trevlig stämning efter älven.
Här en till underbar personlighet vi träffade vid älven, här stoltserar han med en 8,5kgs lax.
har tyvärr glömt bort namnet..

Dagarna går så fort men plötsligt var det dags för händelsen som skulle sätta prick för min laxresa.
Det var också en morgon tror jag allafall vi hade precis ätit frukost, tror inte det var kväll (=.
Då kände jag ett sug i min fluga och trodde det först vara någon mindre fisk eller rent utav en harr, men kort efter det rusar fisken och linan sprutar ut från rullen, fisken gör sedan en luftfärd då jag ser att detta kan vara min dröm lax…

Har ingen aning om hur lång tid det tog men efter en fantastisk landning av Nicklas låg den där på gräset laxen jag drömt om Laxen över 10kg… som sedan mättes till 109 cm lång 56 cm i omkrets och 12 kg tung… Jag vet inte vad jag ska skriva om den känslan så försöker förmedla det i bilder.

en krok var rätad och en helt av………  flugan bunden av Lasse Landin.

Efter detta kunde jag inte fiska mer var helt skakis, kunde inte förstå det, men Lyckan var fullbordad.
Jag kände inte att jag behövde fiska mer var så JÄVLA glad.
Jag fiskade endast en repa på dom två återstående dagarna…

Men Nicklas kämpade på han skulle bara ha en lax nu

Nicklas gick in i fullt focus…

Samma dag som jag hade fått min drömfisk, smäller det på i Nicklas grejer precis framför en nacke med ett stort fall.
Vi hade träffat och fått tipset av en lokal Mikael Andersson som även jobbade som tillsyns man.
Han sa det att smäller det på fisk där är det bara att hålla rullen stenhårt och försöka få bort fisken från fallet, annars är det kört.
Och detta ekade i Nicklas huvud vid påslaget.
Jag har aldrig sett någon drilla en fisk så hårt, han gjorde verkligen som Mikael sa låste rullen och bakade upp fisken i poolen, och efter en stenhård kamp och precis vid landningen lossnar fisken.
En Lax i 7 kgs klassen.
En krok hade rätat sig!!!!!!!
Men Nicklas sa Vafan gör det!!! hade endå bestämt mig släppa tillbaka den, att få drilla den där fisken och känna laxadrenalinet var helt underbart.

Hoppas du nu förstår Nicklas har man känt en lax i älven på flugspö så är det som ett gift som sätter sig ända in i benstommen.
välkommen till laxfamiljen, allt annat fiske är bara en transport till nästa lax fiske.

Veckan Började lida mot sitt slut och efter att inte duschat på 6 dagar och ätit kottar och bark kändes det otroligt skönt att besöka ”gästis” igen.
En lång dusch vart det sen en 3-rätters middag på bykrogen.
Där träffade vi även några fiskare vi sätt vid älven tidigare i veckan, Janne och Jalle.
Janne hade med sig ett grymt kit som kanske heter något men, men jag tänkte döpa det till ”big fish catches” kitet.

Anledningen till att jag och Nicklas inte har ett sånt där kit är att vi troligtvis skulle använda det utan att ha fått stora fiskar (=

Janne skålar!!!

Oj!!! höll på att glömma Nicklas avslut i Byske älven, han hade med sig en otroligt rolig hjälm som även kalas ”FF-Hjälmen”. den skulle man ha på sig sista repan om man inte fått fisk.
I år klarade jag mig, men garanterat får jag stoltsera med den också (=.

haha så underbart!!

Tack Nicklas för en underbar resa tillsammans, längtar redan tillbaka……………………
Denna laxen är vår för utan dig hade jag aldrig fått upp den!!!!

har alltid sagt att första laxen över tio ska upp väggen hemma…

Tack Byske och alla medverkande för en toppen vecka och tack Mikael Andersson för hjälp med infrysning av min lax, jätte tack och hoppas vi ses igen nästa år!!!

/Stubben

About HOLY WATER

Honesty and fairness in all instances! fishing is not a right just a duty to care. Imagine what Norrland could deliver! based on Mörrums salmon fishing versus 300 mil living river! this should logically be able to supply 5 billion in tax revenue from live river! Former chef and chef looking for new challenges in life! Do you have a dream job in your pocket, do not hesitate to contact me! Ärlighet och rättvisa på alla instanser! fisket är ingen rättighet bara en skyldighet att vårda. Tänk vad Norrland kunde leverera! räknat på Mörrums lax fiske kontra 300 mil levande älv! detta borde rent logiskt kunna leverera 5 miljarder kr i skatteintäkter från levande älv! Fd Köksmästare och Kock som söker nya utmaningar i livet! har du dröm jobbet i fickan tveka inte att kontakta mig! Är även en utvecklare av hållbart fiske genom min wobbler tillverkning, kika in på sidorna nedan. http://saittarovafishing.wordpress.com/ https://vobblerfabriken.wordpress.com/ https://www.facebook.com/kenneth.h.karlsson https://www.facebook.com/groups/vobblerfabriken/?fref=ts Ring gärna +46730425517 savethebaltic@gmail.com

One comment on “Byske 2014 Vilken resa!!!!

  1. magnus nygren
    maj 7, 2015

    Hejsan Stubben

    Jag och min kära sambo har nog köpt oss det hus där ni campade, känner nämligen igen vindskyddet på bilden. Vi håller nu på att fixa upp campingen med ny bastu, nya mysiga stugor, röja lite ris och göra platsen änn finare än vad den tidigare var.

    Funderar ni på att komma upp en gång till så är ni varmt välkomna och hälsa på och se hur den nya campingen ser ut, och kanske stanna en natt eller två och provbasta våran nya fina bastu.

    Var i alla fall väldigt kul att läsa att ni haft så trevligt och önskar dig god fiskelycka i framtiden.

    Mvh Magnus Nygren och Rebecca Björk

    Gilla

Thank you for your comment! :-)

Information

This entry was posted on juli 5, 2014 by in Sportfiske, Vildlaxen.
