SAVE THE BALTIC

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

Stöd vildlaxen, köp min skiva


Jag är inte någon storlax-fiskare  även om jag en gång fångat en lax. Den var på ca 7 kilo och fångades då jag jobbade som kustfiskare 1997-98 i nordnorge på en 47 fots fiskesmack. Jag misstänker att det inte ger mig någon större ”cred” i verkliga fiskfångarkretsar, men vi gravade laxen och hade den som pålägg på mackorna en stund framöver. Jag gillar att äta fisk och jag gillar att fånga fisk, jag har bara inte riktigt tålamodet att timme efter timme stå i väntan på att kanske få mina drömmar om storfångsten krossade. Därför är jag rätt tam som spöfiskare.

Nu för tiden fiskar jag oftast med not. Det är en mindre not och antalet fiskar i fångsten brukar variera från ca 5 till 15 stycken. Det tar bara en timme och är en ganska lagom fångst för ett par middagar. Oftast är det sik, harr, ett par aborrar och någon gädda. Ibland slinker det med en lake och av och till. Har man riktig tur, kan öring och röding hamna på tallriken. Det har hänt, även om det verkar bli allt mer sällsynt.

Jag heter Max Mackhé och är i första hand artist och musiker, men bara bland annat.  Jag är ett slags nomad som är uppvuxen med basen i Jämtland, även om jag som barn fick flytta runt halva Sverige med mina föräldrar. När jag försvann hemifrån fortsatte resandet, Uppsala, Göteborg, Hoverberg, Jokkmokk.

I Jokkmokk blev jag i många år. Jag var rendräng och kuskade runt i fjäll och skogar, i rengärden och på olika fiskevatten. Så en dag, mest av en händelse, fortsatte resan.  Jag blev kust-fiskare i Mehamn, fårdräng i Tana,  Fjösdräng i Karasjok, sjuksköterska i Tromsø tills jag hamnade i Kautokeino och på allvar plockade fram gitarren igen. Jag måste ärligen erkänna att jag har sett ganska många platser.

Max_Mackhe_04_MG_4276

Jag måste också erkänna att även jag ser vad vi håller på att göra med våran värld. Flera av de platserna där jag bott är direkt hotade. Vi håller på att ta död på vår natur, fullständigt. Det hänger ett stort mörkt hot över oss, ett hot som stavas gruvnäring.

Enorma landområden i Sverige, Norge och Finland skänkes bort till kortsiktiga och hänsynslösa aktieintressen som skall ”vårda” våra marker för oss. Med löften om upp sving i kommunernas ekonomi, arbetstillfällen och att det är nästan naturligt, nästan helt ofarligt och nästan bra för naturen med gruvor på våra marker. Ändå så vet man att alla gruvor läcker ut gifter och att alla gruvor lämnar outplånliga sår i naturen.

Så kommer tillfällena, olyckssituationerna, det som inte skulle kunna hända. Bara i år har vi sett det i Finland; Talvivaara, gruvdammen som brast och sprider död och gifter runt omkring sig. I Norge; Bøkfjorden, den nationella laxfjorden som efter två års dumpning av gruvslam i havet, är bottendöd. I Sverige; gruvföretaget Lapland Goldminers i Västerbotten går i konkurs och har avsatt 3 miljoner kr till sanering av sina gruvor,  medan det verkliga priset på saneringen kommer att uppgå till flera 100 miljoner kr som lämnas till debitering hos skattebetalarna. Lapland Goldminers vinster är sedan länge ute ur landet och gruvorterna står igen med förstörda marker och förstörda vatten. I detta ska vi leva.

Det är milt sagt frustrerande att se näringsministrar, kommunpolitiker och praktiskt taget hela regeringar öppna dörrarna på vid gavel och välkomna dessa cowboy-lika gruvsatsningar. “Kom och ta oss!”.  Allt ska stå åt sidan för dessa, avmarknadsekonomin utpekade välgörare. Fiske, turism, lantbruk, skogsbruk, renskötsel och inte minst befolkning och miljö får lida. Ändå omsätter dessa ovan nämnda näringar, dessa människor och miljöer, mer pengar än av vad mineralnäringen gör.

De mottar dessutom mindre av statliga bidrag och är betydligt mycket mer långsiktigt hållbara än vad gruvnäringen är. Fast om man bara ser allt inom en valperiod, så; Ja, gruvnäringen ger jobb en stund, även om det är oklart vem som får de här jobben. Ja, gruvnäring ger pengar ett tag, även om det är oklart vem som får de här pengarna,  och nej , gruvnäring är inte giftfritt, men lite måste man ju tåla och man får ju plåster på såren.

Till exempel blev boende längs vägen, som ska passeras av en 100 tons malm trailer var 7:e minut dygnen igenom, lovade bidrag till nya tvättmaskiner eftersom gruvdammet smutsar ned kläderna något hemskt, om gruvan skulle bli av.  Ja, då är väl bara att man står ut med förstörda marker, den markant ökade risken för cancer, fiskdöd och förstört dricksvatten och håller tyst. Vad gör man inte för en ny tvättmaskin?

Vatten, källan till allt liv, är den största och viktigaste bristvaran i världen. Vi har rent vatten, vi har ännu fisk i sjöarna, friskt vilt i skogen och lax i älvarna, men jag är rädd att allt detta snart kan vara historia om alla dessa planerade gruvsatsningar går igenom.

Jag vill stödja det viktiga arbetet för friska vatten och låter därför min senaste skiva VÄLKOMMEN SÁPMÁI  skänker 20 st som kan säljas till förmån för SAVE THE BALTIC SALMON.  För 200 kr får du ett signerat exemplar av fart-fyllt, tre språklig pop på skandinaviska, samiska och engelska. Beställ VÄLKOMMEN SÁPMÁI genom SAVE THE BALTIC SALMON.

Med hälsningar från Max Mackhé.

maxa cover internet

Mottagare av den utgåva av Maxs skapar glädje, går oavkortat Kalix älvens laxar och därmed även Torne älv , Tärendö älv, Vittangi älv, Kaitum älv samt Rautas älvens laxar, samt fonden till Kalixälvs ekonomiska förening. Pengarna sätts in efter avslutad köp direkt på kontot,  en postförskotts avgift tillkommer till köparen. Skivan skickas direkt vi ser ett godkänt kvitto på båda transaktionerna.  Vi bifogar alla köp här inunder som bevis på vårat arbete! Tänk vilken skillnad människor med stort hjärta kan uppnå hoppas fler ser möjligheten att rädda vild laxen med ekologisk köp. Skicka ett mail till oss på kontaktsidan om önskat köp  Väl mött Team SAVE THE BALTIC SALMON  Kenneth Karlsson

About HOLY WATER

Honesty and fairness in all instances! fishing is not a right just a duty to care. Imagine what Norrland could deliver! based on Mörrums salmon fishing versus 300 mil living river! this should logically be able to supply 5 billion in tax revenue from live river! Former chef and chef looking for new challenges in life! Do you have a dream job in your pocket, do not hesitate to contact me! Ärlighet och rättvisa på alla instanser! fisket är ingen rättighet bara en skyldighet att vårda. Tänk vad Norrland kunde leverera! räknat på Mörrums lax fiske kontra 300 mil levande älv! detta borde rent logiskt kunna leverera 5 miljarder kr i skatteintäkter från levande älv! Fd Köksmästare och Kock som söker nya utmaningar i livet! har du dröm jobbet i fickan tveka inte att kontakta mig! Är även en utvecklare av hållbart fiske genom min wobbler tillverkning, kika in på sidorna nedan. http://saittarovafishing.wordpress.com/ https://vobblerfabriken.wordpress.com/ https://www.facebook.com/kenneth.h.karlsson https://www.facebook.com/groups/vobblerfabriken/?fref=ts Ring gärna +46730425517 savethebaltic@gmail.com

Thank you for your comment! :-)

